/ Gravid/barn /

När vi plussade

 
Nu tänkte jag berätta hur allt gick till när vi plussade =)
 
Onsdagen den 9 december var jag hemma hos min fina vän för lite tjejmys. Hon var en av dom få som visste att jag och Niclas försökte bli gravida och frågade då på kvällen hur det gick för oss, sådär nyfiket som bara bästisar kan fråga. Det som varken hon eller Niclas visste var att jag redan hade beställt hem graviditetstest, "ifall att". Eftersom det var väldigt kort tid sen jag hade slutat med preventivmedel så visste jag inte hur min kropp skulle återhämta sig efter alla dessa år med hormoner, men jag hade en liten tid tillbaka haft som mensvärk och jag trodde väl helt enkelt att det var ägglossningen som var på gång. I och med att mensen aldrig kom... Jag har aldrig haft symptom innan av varken ägglossning eller mens, men jag tänkte att kroppen kanske blir sådär när den återgår till det normala. Någonstans visste jag väl att jag var gravid.
 
Jag ska tillägga att jag redan hade tagit ett graviditetstest innan det här som då hade visat negativt. Då var jag faktiskt ovetandes gravid, men det var helt enkelt för tidigt att se. Där på kvällen så sa jag till Natta att jag hade ett test hemma som jag hade planerat att ta morgonen därpå. "Du hör av dig på en gång i morgon!!", var hennes svar =) Sagt och gjort, jag gick och la mig på kvällen och apotea-paketet låg redo på byrån i hallen (och en plastmugg på toaletten). 
 
Den 10 december vaknade jag ca 03.00 för att jag var kissnödig, kunde inte somna om. Min första tanke var om jag skulle ta testet nu? Yrvaken gick jag upp och tog det första testet (fick med två billiga stickor i paketet). Stod där och tittade... Det blev ett rött streck direkt. Började svettas och skaka och tänkte: VA?! Är jag gravid?! Nej, men skojar någon?! Tittade på stickan, tittar på beskrivningen, tittar på stickan igen. Innerst inne vet man ju vad det betyder, men ändå tror man ju inte på det. Lite smått skakig gick jag in till Niclas som sov, väckte honom genom att säga: "Gosen... Jag tror jag är gravid!". Han vaknar till direkt och jag visar honom testet, han tar tag i det och håller det upp-och-ner, haha. Stackarn var ju helt nyvaken och fattade ingenting. Här tittade vi också på beskrivningen ett antal gånger för att dubbelkolla så att resultatet stämde.
 
Båda började skratta och en miljon gånger sa jag: "Detta är ju HELT sjukt, det är HELT sjukt!" Efter det så var vi otroligt chockade, mest för att allt gick så himla snabbt. Vi trodde båda två att det skulle ta några månader att bli gravida, men tji fick vi. Jag kunde ju INTE somna om den natten ska tilläggas. Lite senare den morgonen tog jag det andra testet, det blev ännu starkare än det första och jag förstod verkligen att jag var gravid! Skulle till skolan den dagen och där var jag helt ur fokus kan jag säga. Betedde mig jättekonstigt så jag var tvungen att berätta för en vän i klassen så hon inte skulle fråga vad fasen det var med mig =) Natta ringde upp där på morgonen efter mitt sms jag hade skickat och hon grät nästan i telefonen, så glad. Hjärtisen!
 
Köpte ytterliggare två test den dagen, det ena visade ett plus direkt och veckoindikatorn sa +3 veckor. Det skulle visa sig att jag var i vecka 5+3. Där och då förstod vi verkligen att vi skulle bli föräldrar, att jag hade ett litet frö i magen som höll på att växa och gro. Så otroligt overkligt, men samtidigt helt fantastiskt! Nobeldagen, 10 december. Ett datum jag alltid kommer att minnas ♥
#1 / / Veronica Wallgren:

När jag plussade så var första testet också negativt och sen efter första positiva testet tog jag två till som också visade positivt :)

Svar: Jasså, var det så? =) Visst var det en sjuk känsla när man sen var gravid?! Crazy!!
emeliecatrine.webblogg.se

#2 / / Camilla:

Vi plussade också så sjukt mycket snabbare än vad vi trodde! :)
Jag slutade med mitt preventivmedel den 5 april 2014. 9 april 2014 räknades det som att graviditeten börjar. Fniss! :)

Grattis igen! <3

#3 / / Elin:

Åh vad härligt!! Får nästan en liten tår i ögat när jag läste, vilken känsla! 😀❤️ Så otroligt spännande för er! Puss på dig

Svar: Men tack gulle du, fin du är! PUSS på dig
emeliecatrine.webblogg.se

#4 / / Madeleine:

Så härligt att läsa! Själv har jag varit utan preventivmedel sen dec men det verkar inte ta sig. Men antar att det kan dröja 😊 Stort grattis igen till er. Det kommer bli toppen!!! ❤

Svar: Jaha vad kul att ni också planerar att skaffa barn! Genomsnittstiden att bli gravida på är väl runt sju månader om jag inte minns fel... Så det är bara att ligga i, hehe. Ägglossningstest kan man ju också köpa om man inte är hundra på när man har det =) Åh, men tack snälla! Ja, jag hoppas allt går bra.
emeliecatrine.webblogg.se

#5 / / Veronica Wallgren:

Ja, ville känna mig säker så tog tre test. Hehe. Ja, det var verkligen en sjuk känsla. Tittade på testet flera gånger för jag trodde inte att det var sant.

Svar: Haha, ja och jag tog fyra test =D Haha. Två på morgonen ju och två på eftermiddagen. Vet ni vad ni väntar eller blir det en överraskning?
emeliecatrine.webblogg.se

#6 / / Veronica Wallgren:

Vi har valt att inte ta reda på barnets kön. Trodde innan jag blev gravid att jag inte skulle kunna hålla mig för jag är väldigt nyfiken av mig. Men jag och min sambo bestämde tillsammans att vi inte ville veta. hur har ni tänkt göra?

Svar: Okej, men det kan ju också vara spännande! Jo, jag är så sjukt nyfiken så vi kommer med hög sannorlikhet att ta reda på det. Tror det kommer kännas lite mer verkligt då, har fortfarande svårt att förstå att jag är gravid fast jag snart har gått halva vecka 17 =) Har iiiingen som helst känsla vad det är där inne dock!
emeliecatrine.webblogg.se

#7 / / Veronica Wallgren:

Min känsla har varierat. I början kändes det som en flicka och nu känns det som en pojke. Haha.

Svar: Haha det är så, då vet jag att jag inte är ensam ;)
emeliecatrine.webblogg.se