/ Allmänt / Gravid/barn /

Hur mår du?

Det är en fråga jag har fått ganska ofta på senaste tiden, vilket såklart inte är konstigt. Jag mår efter omständigheterna faktiskt ganska bra. Just nu är vi mitt uppe i att renovera vår lägenhet så mycket energi har gått åt till att jobba uppe i lägenheten samt göra alla olika val (färger, golv, dörrar osv) så jag har kunnat tänka på annat. Tyvärr känner jag att en ilska tränger sig på hos mig ibland. Jag kan bli smått irriterad eller arg om jag ser andra gravida kvinnor, speciellt dom som jag VET inte hade gått lika långt in i graviditeten som jag. Nu ser man hur dom lägger upp bilder och skriver "endast xx dagar kvar" och t.ex "vecka 25". Jag kom bara till vecka 21+6 innan jag födde Alve och det tär på en att se alla andra så lyckliga. Jag är ju avundsjuk, såklart! Försöker se glädjen i det och det går ibland, ibland inte. På söndag hade jag gått in i vecka 30 (!), hade ju snart varit i mål känns det som. 

Något jag har fått höra efter allting är "du kunde ju i allafall bli gravid". Jo visst kunde jag det och det är jag såklart glad över på ett sätt, men vad spelar det för roll att jag blir gravid om jag inte får behålla mitt barn? Jag vill inte bli gravid 2-3 gånger till om jag hade vetat att jag skulle behöva gå igenom det vi behövde göra. Aldrig!

Det som är så fruktansvärt surt är att jag visste så många som skulle ha barn i sommar och höst. Hade sett fram emot att hänga med alla underbara vänner (mammor) och ses med våra bebisar, nu blir det inte så. Vi var så glada att vi skulle få en augustibebis, vi tyckte att den månaden var perfekt. Har vi tur får vi barn på vårkanten nästa år istället, men vi får se om min kropp vill samarbeta. Har skrivit det förut, men nu längtar man ju (om möjligt) ännu mer efter barn. Vi var ju så nära! 
#1 / / Solstrahle:

Det är okej att känna.
Det är okej att vara ledsen, arg, frustrerad, glad, allting på samma gång.
Jag tycker det är bra att du låter dig känna! Jag önskar dig och din sambo all lycka och att er önskan snart slår in för det som hände er borde inte få ske men ändå sker det.
Det gör ont och det finns ingen rättvisa kommer aldrig att finnas.
Jag kan inte förstå och känner inte er inte. Men jag har tänkt på er och jag vill skicka starka varma styrkekramar till er!

Sen tycker jag att det är spännande att följa er renovering av lägenheten!

Stort lycka till
Kram Cissi. S

Svar: Tack snälla för fina ord Cissi! Vad gullig du är som skriver, det värmer mer än vad du tror!

SÅ KUL att du tycker om att följa renoveringen! Det blir mer renovering framöver + allt inredningspill. Hoppas du tycker det är lika kul! Kramar =)
emeliecatrine.webblogg.se

#2 / / Pazze:

Det är okej att vara avundsjuk och arg vännen! Det är fullt förståeligt❤️ Jag är säker på att det blir er tur snart så du får kämpa på tills dess mitt hjärta. ❤️

#3 / / Mikaela malm:

Helt normalt att vara avundsjuk i din sits tror jag, låter inte konstigt i mina öron! Du skriker så kloka grejer! Du kommer bli en klok och vis mamma en vacker dag snart 💕 ps. ÄLSKAR att följa er renovering 😁🤘🏼

Svar: Tack snälla för fina ord Mikaela! Vad skönt att det låter normalt, hehe. Gullig du är som skriver så, vad glad jag blir! Jag hopps jag blir en bra mamma, har längtar i flera år och känt mig som en mamma utan barn. Å nu kan man väl konstigt nog säga att jag är en mamma, utan barn...?

SÅ KUL att du gillar att följa renoveringen! Du kommer fortsätta få hänga med på den samt all inredningsfix =) Kramar!
emeliecatrine.webblogg.se

#4 / / Elin:

❤️ Tänker på er! Det kommer bli bra ska ni se.

#5 / / Anna:

Tycker du verkar vara en så positiv och gullig person! Och det är helt berättigat att du känner ilska, få inte dåligt samvete för det (jag hoppas att dina gravida vänner respekterar din situation och tänker sig lite för!!) Stor Kram

Svar: Tack snälla, vad glad jag blir av din kommentar! Det är inte mina gravida nära vänner som stör mig, mer bekants. Visst kan man tycka att man kan tänka lite på det, men å andra sidan kan jag ju inte ta deras lycka ifrån dom när dom är så glada. Får avfölja personerna om det blir jobbigt helt enkelt! Kram
emeliecatrine.webblogg.se

#6 / / susanas.blogg.se:

Stor kram. Jag kan inte tänka mig det ni gått igenom. Du ska veta att jag tänker på er ofta även om vi inte känner varandra irl.

Jag önskar er all lycka till när det är dags för er. Du verkar vara en riktigt härlig tjej Emelie, kram!

Svar: Tack för din fina kommentar Susana! Gullig du är att du tänker på oss. Tack, jag hoppas lyckan är med oss nästa gång. Att ens komma i närheten av detta igen kommer jag inte klara, usch. Stor kram! Du verkar också som en toppentjej och det ska bli så kul att få följa dig sen när du har en liten bebis hemma. Kramar!
emeliecatrine.webblogg.se

#7 / / Anonym:

Jag tänker också på dig ofta fast jag inte känner dig. Hoppas att du mår bättre och det är självklart man blir avundsjuk på andra. Det märkliga i livet kallas det! Fast om ens vänner lägger upp allt hela tiden på sociala medier är det ganska klantigt kan jag tycka. Men om ni kollat med varandra innan och du tycker det är ok är set självklart en annan grej! Massa kramar och kärlek till dig ❤️

Svar: Tack för din fina kommentar! Det är inte mina nära vänner som lägger upp sånna bilder, utan mer bekanta. Men det är jobbigt nog. Ibland har jag faktiskt funderat på att avfölja dom, men vi får se.

Kramar!
emeliecatrine.webblogg.se

#8 / / Anonym:

Usch kan inte förestålla mig det ni gått igenom. Men förstår klart att det är givetvis hemskt och sorsligt. Min man är egentligen tvlinng men hans tvillingbror dog efter förlossnigen medans min man klarade sig men de är 10 veckor för tidigt födda. Det är helt okej att vara arg, ledsen, frustrerad och alla känslor du/ ni känner. Hade det ej varit så hade det varit mer konstigt. Så dina/ era känslor är helt normala och helt okej ❤️❤️❤️. Däremot vill jag påminna att prata med er barnmorska där ni gick innan. Om hon kan hjälpa er med samtal eller kan tipsa var ni kan vända er. Jag tror det är viktigt att man går och pratar efter en sådan händelse och bearbetar sorgen ordentligt så man känner sig ok innan man försöker på nytt igen. Lycka till ❤️. Kram