/ Allmänt /

Gravidlista

Vilken vecka är du i nu?
Just nu är jag i vecka 21 (20+4)

När är du beräknad?
30 mars 2017

När fick du reda på att du var gravid?
Morgonen den 22 juli fick jag ett starkt plus på stickan. Några dagar innan hade jag haft känningar om att jag var gravid, men det var inte förrän den där fredagen som jag "kunde" testa, fyra dagar innan beräknad mens.

Den här bilden la jag upp på Instagram samma morgon jag plussade.
 
 
När och hur berättade du för din partner att du var gravid?
Eftersom Niclas hade semester och var ute med båten så ringde jag honom direkt, han hade ingen aning om att jag ens skulle ta ett test. Han väcktes av en stortjutande sambo i telefonen som hulkade fram ett "Jag är gravid igen..." samtidigt som jag grät och skrattade omvartannat och förklarade att jag såklart var glad =)
 
I vilken vecka var du då?
I vecka 4 tror jag.
 
Hur tog du det?
Som sagt, hade känt på mig att jag var gravid men kunde ändå inte tro på det. Så när jag hade tagit testet i badrummet så la jag bruksanvisningen uppepå stickan för jag inte ville se "ett plus/minus växa fram". Sen tog jag bort pappret efter någon minut och såg ett tydligt plus ♥
 
Sista helgen som icke-gravid spenderades här ute, så fridfullt och härligt!
 
 
Hur gamla var du och din partner då och hur länge hade ni varit tillsammans?
På hösten skulle jag fylla 28 år och min sambo 33 år.
 
Mådde du mycket illa i början?
Nej, ingenting.
 
Hade/har du mycket halsbränna?
Nix, ingenting där heller.
 
Är du känslig?
Ja, men det har jag blivit. Dock har det nog mycket att göra med det vi gick igenom i våras, inte på grund av själva graviditeten.
 
Är du ofta orolig? Inte lika mycket nu, tack och lov! Var jätteorolig i mina tidigare graviditetsveckor eftersom det gick som det gick förra gången. Som tur är har vi fått en del extra ultraljud den här gången som verkligen har lugnat mig.
 
När kände du bebisens första sparkar? 14 oktober, samma dag jag gick in i vecka 17 (16+0). Låg i soffan och kollade på Idol och kände skruttens första rörelser, magiskt!
 
Första gången vi fick se vår lilla pojke, som vi inte visste var en pojke då såklart. 16 augusti och i vecka 7+4 tror jag.
 
 
Sparkar bebisen mycket?
Sparkar vet jag inte, men det är mycket rörelser på dagarna nu. Häftigt då jag aldrig upplevde det med Alve eftersom moderkakan låg i framvägg då.
 
Har du fått bristningar?
Nej, inga alls (än så länge). Tuttarna har ju växt dock, herregud.
 
Har du foglossning?
Nej, inte det heller och det håller jag tummarna för att jag slipper.
 
Har du sammandragningar?
Hmm, svårt att säga. Kanske någon gång då och då, men inte alls mycket i så fall.
 
Hur många ultraljud har du gjort?
Totalt fem stycken. I vecka 8, 13, 16, 18 och 20.
 
Vet du vad det blir för kön?
Ja, en liten pojke ♥
 
Hur gammal kommer du vara när bebisen kommer?
Jag kommer att vara 28,5 år.
 
Ett stycke blivande föräldrar (bild från sommaren 2015)
 
 
Hur vill du att din förossning ska se ut?
Så långt har jag faktiskt inte tänkt, mer än att jag ser fram emot den. Jag har ganska hög smärtgräns, men det är klart att man är nervös. Jag skulle vilja bada om det går och jag är öppen för all smärtlindring om det skulle behövas. Är rädd för att gå sönder från A till Ö eller få andra förlossningsskador, så tänkte skriva om det i mitt kommande förlossningsbrev.
 
Vilka är dina favoritkläder?
Svarta jeans/mammabyxor med någon mysig kofta.
 
Vad är dina favoriträtter?
Oj, vet inte riktigt. Ingen speciell faktiskt.
 
Vad tycker du inte om i matväg?
Dom första veckorna kunde jag ha levt på fil, müsli och frukt för då var matsuget nere på noll kan jag säga. Kycklingfilé kunde jag inte äta alls (usch) och pommes var jag inte sugen på för fem öre, dom två sistnämnda har jag fortfarande lite svårt för.
 
Vilken sovställning är bäst?
Jag älskar ju att sova på mage, men det går ju knappt längre. Dels för att jag är rädd att det blir för trångt för lillskrutten, men också för att det trycker något enormt på kissblåsan, haha. Så det får helt enkelt bli på sidan =)
#1 / / Elin:

Haha, bästa kommenteraren här igen. Så rolig läsning! Älskar listan ❤️

Svar: Haha sötnos, gillar ju när du kommenterar =) Kul att du gillade listan gumman! PÖSS
emeliecatrine.webblogg.se

#2 / / My Little Crafty Life:

Skönt att du mår så bra :)

Svar: Ja, det är så otroligt skönt =) Det kanske man ska uppskatta, det finns ju flera som mår så dåligt menar jag.
emeliecatrine.webblogg.se

#3 / / Malm:

Hoppas du slipper halsbrännan, SÅ jobbigt!!

#4 / / Helena M:

Så underbart att läsa det här blogginlägget! Så mycket glädje i det!! Du kommer bli världens bästa mamma Emme :) Puss!

Svar: Åh, men gumman! Så fina ord! Tack <3 Vi måste ses snart! PUSS =)
emeliecatrine.webblogg.se

#5 / / Anonym:

Grattis! Så härligt du är gravid igen och att ni vågade. Denna gången går det bra ❤❤❤. Styeke kramar. P.s jag är 31 år och fick mitt (jag o min mans) första barn nu 1 auguri. Tips. Packa skötväskan i tid. Ta med rullar med extea mjukt toa papper för det gör jävligt ont att torka sig mellan bennen efter förlossningen och dom har bara hårt biligt toa papper där tyvärr.
Ta med en badring du kan sitta på efter förlossningen. Underlivet är svulet och alla som nyss förr får annars sitta på sidan de första dagarna innan svulnaden lagt sig. Inte skönt. Och ta inte paddlar som smärtlindring. Det bara flyttar smärtan och gör mer ont. Bara tips men ni gör hur ni vill 😊❤😍. Jag fick ta lustgas och epiral för min skuluos, ischas och foglosning. Lycks till fina ni. Kramar ❤❤❤